Skip to main content

5.5 Melindungi hak pengguna

Nilai:  Melindungi hak pengguna
Penerangan nilai:  Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi

1.  Sesetengah pengguna mudah dieksploitasi oleh peniaga
     yang tidak bertanggungjawab kerana:
     ~pengguna tidak mengetahui tentang hak dan kewajipan mereka sebagai pengguna
~sikap pengguna yang tidak mengambil berat akan hak-hak mereka
~sikap pengguna yang kurang mengambil tahu tentang fungsi-fungsi sesebuah pertubuhan pengguna

2. Antara contoh yang menunjukkan pengguna telah dieksploitasi ialah:
~pengeliruan dari segi perlabelan tanda halal dan haram pada barangan
~sukatan atau timbanganyang tidak mencukupi seperti yang diminta
~tindakan sesetengah peniaga yang menyorokkan barangan dengan tujuan untuk menaikkan harga barangan tersebut
~membuat perlabelan barangan yang tidak lengkap
~menjual makanan yang tidak berkhasiat dan boleh memudaratkan kesihatan kanak-kanak

3.  Pihak yang bertanggungjawab membela hak pengguna:
~pengguna sendiri, orang awam, pertubuhan pengguna, agensi kerajaan

4.Pengguna dapat memastikan barangan atau perkhidmatanyang diterima berada dalam keadaan baik dan bermutu dengan cara:
~melengkapi diri dengan ilmu kepenggunaan
~menyuarakan pendapat dan menuntut layanan yang adil
~menuntut ganti rugi daripada pemilik kedai yang menjual barangan itu
~membuat aduan kepada persatuan pengguna dan agensi kerajaan

5Fungsi pertubuhan pengguna:
~membolehkan setiap pengguna memahami hak dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna sama ada individu,masyarakat dan Negara
~mendidik masyarakat pengguna supaya berilmu dan tahu menggunakan hak-hak mereka sebagai seorang pengguna yang bijak
~mengatur dan menjalankan pelbagai aktiviti ke arah memberi pendidikan kepenggunaan kepada masyarakat

6. Cara pertubuhan pengguna membantu membela hak pengguna ialah dengan:
~menggerakkan aktiviti kepenggunaan melalui kelab-kelab pengguna sekolah menengah
~mengadakan pameran tentang fungsi pertubuhan pengguna dan peranan pengguna
~bertindak sebagai sekretariat tetap iaitu pengguna boleh membuat aduan mengenai isu-isu atau masalah yang berkaitan dengan hal-hal kepenggunaan dan kemudiannya mengemukakan aduan tersebut kepada Majlis Hal-Ehwal Pengguna Negara, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna

~mengadakan gerakan seperti ceramah, forum, dialog, seminar,perbincangan, pertukaran serta sebaran maklumat untuk menyampaikan maklumat secara terus dan dapat dimanfaatkan oleh pengguna

Comments

Popular posts from this blog

6.5 Sikap Keterbukaan

Nilai:  Sikap keterbukaan Penerangan nilai:  Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan norma masyarakat  Malaysia 1.       Seseorang itu perlu bersikap terbuka dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan kerana : a)     setiap manusia ada kelemahan dan kelebihan b)     setiap manusia perlu memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang ada pada mereka 2.       Antara faedah mengamalkan sikap keterbukaan ialah : a)     mudah didekati dan diajak berbincang b)     dapat membentuk remaja menjadi insan yang lebih baik c)      dapat membentuk sikap yang tidak mementingkan diri sendiri d)     bersedia dengan hati yang terbuka untuk mendengar pandangan dan kritikan orang lain terhadap diri sendiri 3.       Mereka yang tidak mahu menerima kritikan dan na...

6.4 Penglibatan diri dalam pembangunan Negara

Nilai:  Penglibatan diri dalam pembangunan Negara Penerangan nilai:  Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan Negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan Perlembagaan  Malaysia . 1.    Kepentingan aktiviti perkhidmatan sosial kepada masyarakat ialah: a)     meningkatkan kesedaran tentang kepentingan aktiviti sosial yang memerlukan perkhidmatan sukarelawan b)     memupuk kerjasama dan perpaduan antara anggota sukarela c)      meningkatkan pengetahuan dan kemahiran d)     membantu meringankan beban golongan yang memerlukan bantuan 2.    Di sekolah, aktiviti perkhidmatan sosial dijalankan melalui kegiatan kokurikulum iaitu: -unit beruniform -kelab-kelab seperti Kelab Interact, Kelab Leo -persatuan-persatuan seperti persatuan Bulan Sabit Merah, Persatuan Pendidikan Moral dan Kebajikan 3.    Faedah melibatkan diri dalam ...

7.2 Saling membantu dan bekerjasama

Nilai:  Saling membantu dan bekerjasama Penerangan nilai:  Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat 1.        Ciri-ciri masyarakat Malaysia menjelang 2020 ialah -masyarakat yang bersatu, bebas, tenteram, maju, bermoral dan beretika, liberal, bertolak ansur, saintifik dan progresif, penyayang, adil dalam ekonomi dan berdaya saing 2.        Sikap yang perlu dimiliki oleh masyarakat Malaysia untuk menyahut cabaran-cabaran Wawasan 2020 ialah: a)      memiliki keyakinan diri b)      berani menghadapi pelbagai cabaran c)       berusaha mencapai kecemerlangan dalam semua bidang 3.        Peranan pihak berikut dalam membantu merealisasikan Wawasan 2020 : a)      Pelajar -belajar bersungguh-sun...